ضرورت وجود دستگاه اطلاعاتی در حکومت اسلامی

ضرورت وجود دستگاه اطلاعاتی در حکومت اسلامی

از زمان بنای اولین حکومت اسلامی به وسیله رسول گرامی اسلام(صلوات الله علیه و آله) در مدینه النبی، تهدیدات داخلی و خارجی برای حکومت اسلامی وجود داشته و معاندان دین مبین اسلام تشکیل حکومت اسلامی و قدرت گرفتن اسلام را بر نمی­تابیدند. از این رو با توطئه های مختلف مثل راه انداختن جنگ، تحریم حکومت اسلامی، هم پیمان شدن با منافقین و دشمنان داخلی، توطئه ترور پیامبر اسلام(صلوات الله علیه و آله) و... در صدد از پای درآوردن حکومت اسلامی بودند. در مقابل پیامبر(صلوات الله علیه و آله) با یاری مسلمانان خود را برای مواجهه با تهدیدات دشمنان آماده نموده و با هوشیاری و ایثار و از جان گذشتگی مسلمانان نهال نورسته اسلام محمدی(صلوات الله علیه و آله) را حفاظت نمودند. نکته قابل توجه اینکه از همان ابتدای تشکیل حکومت اسلامی به دلیل فعالیت های مخفی و پشت پرده مشرکان و منافقین برای ضربه زدن به اسلام، استفاده از نیروهای اطلاعاتی برای کسب اخبار دشمنان در دستور کار پیامبر گرامی اسلام(صلوات الله علیه و آله) قرار گرفت و ایشان با استفاده از عناصر اطلاعاتی خودکه در بین مشرکان و منافقین مدینه نفوذ داشتند به سرعت از نقشه­ها و توطئه ها آنان آگاه شده و برای خنثی نمودن آن اقدام می نمودند. در این زمینه به نمونه­هایی مثل اقدامات مشرکین مکه در زمینه مصادره اموال مهاجرین، قصد حمله به مدینه، پیمان شکنی یهودیان مدینه و... می توان اشاره کرد که پیامبر(صلوات الله علیه و آله) به وسیله افرادی چون عمویشان عباس بن عبدالمطلب که با مخفی نمودن اسلام خود در مکه و در بین مشرکان حضور داشت، نعیم بن مسعود(مأمور نفوذی در بین یهود مدینه) و اعزام مأموران اطلاعاتی، از این توطئه ها و اقدامات دشمن آگاه می­شد.  جدای ازاین اقدامات ضد اطلاعاتی پیامبر(صلوات الله علیه و آله) برای حفاظت از اطلاعات حکومت اسلامی نیز قابل توجه است که نمونه آن اعزام علی(علیه السلام) و یکی از یاران برای دستگیری زن جاسوسه­ای که حامل اطلاعاتی برای مشرکین بود و نامه ای را که حاوی اطلاعاتی درباره نیروهای اسلام بود در لای موهای خود مخفی کرده بود.

 این امر نشان می­دهد که پیامبر اسلام(صلوات الله علیه و آله)  به لزوم وجود دستگاه اطلاعاتی در حکومت اسلامی توجه داشته و به طور نامحسوس نیروهای اطلاعاتی خود را برای حفظ اطلاعات حکومت اسلامی از دسترس دشمن  و کسب اطلاعات درباره دشمنان به کار می­گرفته است.

 در دوران خلافت امام علی( علیه السلام) نیز استفاده از نیروهای اطلاعاتی مورد توجه ایشان بوده و ضمن کسب اطلاعات درباره کارگزارن و فعالیت های دشمن، فرمانداران خود را نیز به استفاده از مأمورین اطلاعاتی برای نظارت پنهانی بر فعالیت زیر دستان توصیه می نموده است  که نمونه آن را ما در فرمان حکومتی ایشان به مالک اشتر می بینیم که می فرماید:

 « وَبعَثِ العُیوُنِ مِن اَهلِ الصِدقِ وَالوَفاءِ عَلَیهِم»

 «مأمورانی مخفی از اهل صدق و وفا بر آنان بگمار»

 در برخی سوابق تاریخی صدر اسلام  نمونه­های استفاده از نیروهایی مجزا برای انجام مأموریت اطلاعاتی وجود دارد که از جمله آنرا را در حکومت مختار سقفی در کوفه می­توان نام برد. این امر توجه به ضرورت وجود دستگاه اطلاعاتی و داشتن نیروهایی وفادار برای کنترل کارگزارن و مأمورین حکومت، شناسایی مأمورین نفوذی دشمن و کسب اطلاعات درباره فعالیت­ها و تحرکات نیروهای دشمن را نشان می­دهد.

 با پیشرفت علم و پیچیده شدن حکومت­ها و تشکیل سازمان­های مختلف برای تأمین منافع حکومت و مردم و   افزایش تهدیدات داخلی و خارجی برای حکومت­ها و توجه بیشتر به امنیت اجتماعی در جامعه، دستگاه های اطلاعاتی در قالب سازمان هایی متشکل و مجهز شروع به فعالیت نمودند تا بتوانند مأموریت اطلاعاتی خود را در قبال حفظ حکومت و تأمین امنیت به نحو مطلوب انجام دهند.

 در دنیای کنونی کشور و حکومتی وجود ندارد که فاقد دستگاه اطلاعاتی و امنیتی باشد یا ضرورت وجود آن را برای حفظ حکومت و برقراری امنیت در جامعه خود احساس نکند. بلکه اکنون اکثر کشورهای جهان دارای چندین دستگاه اطلاعاتی و امنیتی بوده و با توجه به تفاوت حوزه­های تهدید، هر سازمانی در حوزه خاصی مشغول فعالیت است. کشور اسلامی­مان ایران که تنها کشوری است که حکومت اسلامی براساس مکتب علوی و در زیر لوای امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در آن بنا شده به دلیل اینکه وجودش  بیدارگر مسلمانان و تمامی انسان­های کره زمین  است و خود را حامی تمامی مستضعفان جهان می­داند، تهدیدی جدی برای قدرت های ظالم  و زورگو است. از این رو تمامی قدرت های زروگو و چپاولگر و حامیان آنها در صف دشمنان حکومت اسلامی قرار داشته و با توطئه­های متعدد خود در عرصه­های مختلف،  قصد ضربه زدن و تضعیف حکومت اسلامی را دارند. بدین جهت برای رویایی با دشمنان و کشف و شناسایی توطئه­های آنان ( در داخل و خارج) تشکیل دستگاه­های اطلاعاتی امری ضروری بوده و با برقراری حکومت اسلامی  با اتکا به جوانان با ایمان، متعهد و از جان گذشته خود، دستگاه­های اطلاعاتی لازم را برای حفظ نظام اسلامی پایه­ریزی کرده و اکنون بعد از گذشت 35 سال از عمر پربرکت  انقلاب اسلامی، دستگاه­های اطلاعاتی نظام مانند خود حکومت اسلامی به ثبات و رشد کافی برای خدمت به اسلام و جامعه اسلامی رسیده­اند. به حول و قوه الهی، عزت، اقتدار و امنیت پایدار نظام مقدس جمهوری اسلامی که ثمره خون شهیدان است اکنون با دست توانمند نیروهای اطلاعاتی و امنیتی خدشه ناپذیر بوده و غبار یأس را بر دل دشمنان کینه توز خود نشانده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






[ یک شنبه 18 مرداد 1394 ] [ 10:8 ] [ عباسعلی مدبر ]
[ ]