موقع ارتباط شمرده صحبت کنید

موقع ارتباط شمرده صحبت کنید

پیش از صحبت کردن، چند ثانیه فکر کنید؛ کلمات را نادرست و ناقص تلفظ نکنید؛ با عجله و شتاب سخن نگویید، واژه­ها را تندتند ادا نکنید. بلکه به طور شمرده و واضح حرف­های خود را بر زبان آورید. متأسفانه بسیاری از افراد، به دلیل داشتن هیجان یا اضطراب زیاد یا اینکه تصور می­کنند باید زود حرفشان را بزنند، خیلی تند و سریع صحبت می­کنند. به نحوی که به شنونده فرصت کافی برای درک آنچه می­گویند، نمی­دهند. از طرف دیگر هیجانی که در کلام آنها هست، مخل تمرکز شنونده شده و مخاطب آنها نمی­تواند با آرامش به کلامشان گوش بسپارد. سریع و تند صحبت کردن  شما ممکن است مخاطب را عصبی و خسته نماید و او نسبت به آنچه شما می­گویید بی حوصله و دلسرد شود. باید با تمرین و دقت در هنگام صحبت کردن یاد بگیرید تا کلام­تان را شمرده و با لحنی دل نشین ادا کنید و ضمن صحبت به این امرکه مخاطب بر گفت و گو تمرکز و توجه دارد دقت کنید.

 عیب دیگر تند تند حرف زدن این است. کسانی که تند تند و بدون وقفه و تنفس لازم حرف می­زنند بدون اینکه خودشان متوجه باشند تن صدایشان نیز افزایش می­یابد که این مسأله (بلند بلند حرف زدن) صدای شما را برای شنونده آزار دهنده می­کند.

اگر شما جزو کسانی هستید که عادت به تند حرف زدن دارند و هرچند در ابتدای گفت و گو سعی دارید شمرده حرف بزنید، ولی ناخودآگاه سرعت و تن صدایتان افزایش می­یابد، برای اینکه بتوانید براین مشکل فائق آیید باید دو راه زیر را به کار بندید:

1- ضمن تمرین برای شمرده صحبت کردن صدای خود را ضبط کنید و با گوش دادن به آن سعی کنید بفهمید چه عواملی باعث سرعت کلامتان می­شود. هیجان، از دست دادن تمرکز در هنگام حرف زدن، استرس و.. و با تمرین برای برطرف نمودن مشکل خود و تسلط بر کلام تان اقدام کنید.

2- در هنگام صحبت کردن وقتی متوجه شدید که سرعت کلامتان زیاد شده است با یک سکوت کوتاه و تنفس عمیق، از سرعت کلام خود کاسته و سعی کنید شمرده و واضح حرف بزنید.   

4- موقع صحبت برای جلب توجه سکوت کنید

چند لحظه سکوت کردن در موقع صحبت باعث می­شود که تأثیر و قدرت کلام شما افزایش یابد، شما با مکث کوتاهی که انجام می­دهید به مخاطب زمان و فرصت می­دهید تا درباره موضوعی که صحبت می­کنید، فکر کند و از این طریق تسلط و احاطه خود را برموضوع حفظ نماید. همچنین به او این فرصت را می­دهید تا آنچه را شما گفته­اید به خوبی درک و هضم کند. شما می­توانید صرفاً با یک یا دو ثانیه مکث و سکوت در طی صحبت، در انتقال بهتر مفهوم مطالب خود و تأثیرگذاری بیشتر آن بر ممخاطب به او کمک کنید و از این طریق تبدیل به گوینده­ای بهتر و مؤثرتر شوید.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






[ جمعه 20 شهريور 1394 ] [ 20:57 ] [ عباسعلی مدبر ]
[ ]